profile cover

کارمندآن : نرم افزار نظارت و مدیریت بر کارمندان

نرم افزار کارمندآن - نرم افزار نظارت بر کارمندان و نظارت در دورکاری

یکی از مدل‌های شایستگی رایج در سازمان‌ها مدل شایستگی SHRM است. این مدل که یکی از جامع‌ترین مدل‌های شایستگی است، ۹ شایستگی لازم را برای مدیر منابع انسانی معرفی می‌کند. این شایستگی‌ها بر اساس دانش، مهارت، توانایی‌ها، ویژگی‌های شخصی و تجربیات برای ایفای موفقیت‌آمیز نقش در فرد شکل می‌گیرد.

مدل شایستگی SHRM چیست ؟

یکی از مدل‌های شایستگی رایج در سازمان‌ها مدل شایستگی SHRM است. این مدل که یکی از جامع‌ترین مدل‌های شایستگی است، ۹ شایستگی لازم را برای مدیر منابع انسانی معرفی می‌کند. این شایستگی‌ها بر اساس دانش، مهارت، توانایی‌ها، ویژگی‌های شخصی و تجربیات برای ایفای موفقیت‌آمیز نقش در فرد شکل می‌گیرد.





۱- ارتباطات

توانایی تبادل موثر اطلاعات با ذینفعان

ارتباطات نوشتاری و شفاهی

ارائه بازخورد سازنده

تسهیل سازی

گوش دادن فعال

متقاعدسازی

استفاده از فرصتهای لازم برای بحث و گفتگو درباره دیدگاههای رقابتی



۲- مدیریت روابط

ایجاد اعتبار در تعاملات

مدیریت روابط درون سازمانی و برون سازمانی در جهت ارتقاء منافع طرفین

شبکه سازی

کارتیمی

خدمات مشتریان

احترام متقابل



۳- عملکرد اخلاقی (توانایی ادغام ارزش های اصلی ، صداقت و پاسخگویی در  عملکردهای سازمانی و تجاری)

صداقت

در هنگام تصمیم گیری فشارهای سیاسی و اجتماعی را مدیریت می کند

شجاعت (پاسخگویی سریع به تمام گزارشات مربوط به رفتار غیر اخلاقی یا تعارض منافع)

حرفه ای گری (تشخیص سوگیری های شخصی و گرایشهایی که سوگیری دارند و اقداماتی برای کاهش سوگیری ها در تصمیمات تجاری)

اعتماد سازی (افراد سازمان بتوانند بدون ترس رفتارهای غیراخلاقی و تضاد منافع را گزارش دهند.)



۴- دانش HR (دانش اصول ، شیوه ها و عملکردهای مدیریت مؤثر منابع انسانی)

مدیریت ریسک

مدیریت استراتژیک تجارت (ارائه راه حل های شخصی شده منابع انسانی برای چالش های سازمانی)

برنامه ریزی نیروی کار( تلاش برای بهبود فرآیندها با استفاده از منابع متعدد)

توسعه منابع انسانی

فناوری HR (استفاده از فناوری های مختص HR و تجارت برای حل چالشهای سازمانی)



۵- تیزهوشی تجاری ( توانایی درک و استفاده از اطلاعات برای کمک به برنامه استراتژیک سازمان)

چابکی استراتژیک (درک روابط استراتژیک بین مدیریت منابع انسانی مؤثر و کارکردهای اصلی تجارت)

فعالیت های تجاری و لجستیک (قابلیت درک عملیات ها و عملکردهای درون سازمان)

تفکر سیستمی ( ساختن پرونده تجاری برای مدیریت منابع انسانی (به عنوان مثال ، بازگشت سرمایه / ROI) که با عملکرد سازمانی کارآمد و مؤثر مرتبط است.)

معیارهای سازمانی( درک معیارهای سازمانی و ارتباط آنها با موفقیت در تجارت)

فروش و بازاریابی( بازاریابی داخی HR به عنوان مثال بازگشت سرمایه و بازاریابیذخارجی به عنوان مثال برند کارفرما)

آگاهی اقتصادی( درک محیط رقابتی صنعت و تجارتی که سازمان در آن فعالیت می کند.)



۶- ارزیابی منتقدانه (توانایی تفسیر اطلاعات جهت تصمیم گیری ها و توصیه های تجاری)

توانایی تصمیم گیری مناسب بر اساس ارزیابی اطلاعات در دسترس

تفکر انتقادی ( به کاربردن تفکر انتقادی روی اطلاعات دریافت شده از ذینفعان سازمان و ارزیابی اطلاعاتی که میتواند برای موفقیت سازمان مفید باشد.)

اندازه گیری و ارزیابی (تجزیه و تحلیل داده ها)

روش تحقیق ( استفاده از بهترین روشها بر اساس تجربه، شواهد موجود در ادبیات صنعت، تحقیقات منتشر شده، منابع اطلاعاتی مبتنی بر وب و منابع دیگر)

کنجکاوی( مشخص کردن شاخص هایی که منجر به خروجی می شوند)

مدیریت دانش ( ارزیابی تاثیر تغییرات قانون بر عملکرد منابع انسانی سازمانها)



۷- اثربخشی جهانی و فرهنگی (توانایی ارزش گذاری و در نظر گرفتن چشم اندازها و پیش زمینه های همه طرفین)

تطبیق پذیری (توانایی ارزش گذاری و در نظر گرفتن چشم اندازها و پیش زمینه های همه طرفین)

پذیرا بودن دیدگاههای مختلف

احترام و آگاهی فرهنگی(اداره کردن کسب و کار با درک و احترام به تفاوت ها در قوانین ، آداب و رسوم ، قوانین ، مقررات و عملیات تجاری بین فرهنگ خود و کلیه فرهنگ)

تنوع چشم اندازها (درک کردن اشتراکات، ارزشها و منحصربودن همه انسانها)

چشم انداز جهانی(در عین حال که نسبت به مسائل و نیازهای فرهنگی محلی حساسیت دارد ، با یک ذهنیت جهانی و جهانی کار می کند)



۸- رهبری و مذاکره(توانایی هدایت و مشارکت در فرآیندهای درون سازمان)

ایجاد وفاق

تاثیرگزاری

مدیریت تغییر

نتایج و هدف محور



۹- مشاوره

حل مسله

استدلال تحلیلی

مربیگری

مدیریت افراد

مدیریت پروژه